Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu ogłosiło przetarg na dostawę 5 sztuk fabrycznie nowych, zeroemisyjnych autobusów miejskich o napędzie elektrycznym. Przetarg obejmuje swoim zakresem również dostawę 4 sztuk ładowarek Plug-in. To nie pierwsze i nie ostatnie takie zakupy w Sosnowcu. Projekt zostanie częściowo sfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Sosnowiec kolejny już raz sięga po zielony transport. Tym razem ogłosił przetarg na zakup 5 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych. Zamawiający poinformował również o podpisaniu umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, który wesprze sosnowiecki projekt. Całość dofinansowana zostanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Projekt nosi oficjalną nazwę „Czyste niebo nad Zagłębiem”.
Wymagania PKM Sosnowiec wobec wykonawcyDostarczone autobusy mają być fabrycznie nowe, a rok produkcji nie może być inny niż rok, w którym autobusy będą dostarczone Zamawiającemu. Okres liczony od zakończenia produkcji autobusów do dnia ich dostawy nie może być dłuższy niż 6 miesięcy. Zamawiający dopuszcza dokonanie przez Wykonawcę testów eksploatacyjnych zamawianych autobusów w ilości nie większej niż 600km przebiegu na autobus. Konstrukcja i zastosowane rozwiązania w pojazdach mają gwarantować minimum 15 lat eksploatacji.
Dostarczone autobusy mają mieć rozmiary w przedziale: od 17,5 do 18,75 metra długości, minimum 2,55 metra szerokości i maksymalnie 3,3 metra wysokości. Mają być w pełni niskopodłogowe, z preferowaną jak najmniejszą liczbą ewentualnych stopni, które pasażer będzie musiał pokonać w drodze na miejsce siedzące (minimum 12 miejsc siedzących tego typu).
Moc silnika lub silników ma być nie mniejsza niż 240 kW, a magazyn energii musi być wyposażony w automatycznie sterowany układ podgrzewający i chłodzący, gwarantujący bezawaryjną eksploatację autobusu w zakresie temperatur od - 30°C do +45°C. Całkowita, minimalna pojemność magazynów energii nie może być mniejsza niż 550 kWh. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane na dwa sposoby: przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in, dlatego też autobus musi być wyposażony w minimum jedno przyłącze (gniazdo systemu CCS, type 2 zgodne z IEC62196-3) oraz instalacje do podłączenia zewnętrznej ładowarki Plug-in o prądzie ładowania minimum 200 A oraz o mocy ładowania minimum 150kW.
Pojazdy mają pomieścić co najmniej 120 pasażerów, z czego co najmniej 36 na miejscach siedzących. Elektrobusy będą ogrzewane, monitorowane oraz klimatyzowane. Pojawi się również system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz system zliczania pasażerów. Zamawiający wymaga czworo drzwi dwuskrzydłowych w układzie 2-2-2-2, otwieranych do wewnątrz.
Termin dostawy autobusów oraz ładowarek został określony na 12 miesięcy od dnia podpisania umowy.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że wykonali w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu minimum jedną dostawę fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych o napędzie elektrycznym o wartości co na mniej 3,5 miliona złotych.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje szereg czynników. Po pierwsze będzie to cena, która przy ogólnej ocenie ma wartość aż 76%. Kolejnym kryterium jest ocena techniczno-eksploatacyjna autobusów - 12%, dalej to okres gwarancji na autobusy – 9%. Ostatnie kryterium to termin realizacji zamówienia - 3%.
Kolejne inwestycje w Zielony Transport w SosnowcuNie będzie to pierwsza inwestycja w bardziej ekologiczny transport w Sosnowcu. Nie jest to również koniec planowanych na następne lata zakupów. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej ma zamiar ponownie zainwestować w nowoczesne pojazdy elektryczne. Mowa o
pięciu autobusach o długości 18 metrów, wyposażonych w napęd hybrydowy (spalinowo-elektryczny), z możliwością podłączenia do zewnętrznego źródła energii, tzw. hybrydach plug-in. Pojazdy te będą mogły poruszać się wyłącznie na napędzie elektrycznym w specjalnie wyznaczonych strefach, a na ulicach Sosnowca mają pojawić się już w 2026 roku.
Na realizację tego zakupu PKM otrzyma dofinansowanie w wysokości 10,5 miliona złotych w ramach Funduszy Europejskich dla Województwa Śląskiego 2021-2027 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego). Przedsiębiorstwo będzie musiało przeznaczyć na ten cel z własnej kieszeni 5 milionów złotych.